Veckans vikt

tisdag 24 april 2012

Koll på läget!

Jag gjorde det!
Ja, skrev upp vilka övningar jag gjorde på gymmet igår alltså.
Jag försökte även strukturera upp lite mer hur jag har tänkt göra vid varje träningstillfälle och med min ambition är det tänkt att se ut så här:

Kondition 30 min fördelat på Cross trainer, rodd och trappmaskinen.
Styrka 30-50 min fördelat på olika maskiner.

Måndag:
Ben
Mage/rygg

Onsdag:
Armar
Mage/rygg

Fredag:
Ben/armar
Mage/rygg



Nu återstår att se om jag kan hålla det här varje vecka. Som sagt, när man har små barn och en andra hälft som också tränar kan det ibland bli svårt att få ihop tiden rent praktiskt.
Jag tränar helst direkt efter jobbet, men jag kan inte kräva att hustrun ska hämta på dagis varannan dag, så vissa dagar kommer jag att träna senare på kvällen när hon kommit hem. Vissa dagar kommer jag att få hoppa över helt. Jag har ju lånat ut mitt promenadband så om jag INTE kommer iväg till Friskis har jag lite svårt att träna hemma. 
Jag har dessutom alltid svårt att motivera mig att träna på hemmaplan eftersom jag knappt vet vad jag ska träna "på". Att bara ställa sig rakt upp och ned och köra styrka hemma är inte riktigt i min disciplin. 
Jag äger inget Wii, så det är inget alternativ.

Så, tips på hemmaträning emottages tacksamt.

4 kommentarer:

  1. Jag har köpt en låda på maxi för 199 kr som heter effektiv träning med gummiband. Då ingår gummiband i olika styrka, en dvd att följa samt en bok att titta i . Den tycker jag är jättebra och jag tränar ca 45 min inklusive stretching ca 2-3 ggr per vecka. Och man får rejält med träningsvärk efteråt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svar sent omsider!
      Gummiband är ju enkelt och tar liten plats hemma. Jag ska kolla vad det finns för olika varianter.
      Tack för tipsen!

      Radera
  2. Tänkte också tipsa om gummibanden, det är smidiga redskap som inte tar en massa plats då dem inte används :)
    Annars ut och gå, cykla, hoppa hopprep gör allt det där man gjorde när man var liten och hade spring i bena! Sen finns det bra dvd-skivor med träningstips att köra hemma, jag laddade hem zumba-träning men är lite fundersam på om grannarna under uppskattar elefantdansen här :-D

    Tack för kommentaren och ja, jag tror nog att op kan räknas som ett litet trauma för kroppen.. det är ju en väldigt stor omställning för huvud och kropp efter op :)

    Må bäst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ..och sent svar omsider här också! :)
      Tack du också, gummiband verkar vara poppis som hemmagympa.
      ..men jag säger som du, zumba är kanske inte så uppskattat, även om vi har eget hus utan grannar under. *haha*

      Radera